Köpvillkor
Villkor gäller från 11 juni 2024
Allmänt om tjänsten
Dessa allmänna köpevillkor gäller för Norrköpings Tidningars Media AB, org.nr 556741-2340. Norrköpings Tidningars Media AB ansvarar för webbshopen https://plockie.se. I webbshopen kan du köpa utvalda produkter inom flera olika kategorier. För att slutföra din beställning i webbshopen behöver du godkänna följande köpevillkor.
Norrköpings Tidningars Media AB förbehåller sig rätten att ändra villkoren om skäl för detta föreligger. Om villkoren är ändrade efter du slutfört din beställning är det villkoren som är publicerade vid tillfället för slutförandet av din beställning som gäller genom hela köp- och returprocessen.
Norrköpings Tidningars Media AB ansvarar inte för information i webbshopen som kommer från samarbetspartners eller en tredje part. I händelse av att vår webbplats innehåller länkar till tredje parts hemsidor, eller material publicerat hos tredje part, är dessa länkar endast för informationssyfte. Eftersom Norrköpings Tidningars Media AB inte har kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material ansvarar vi därför inte för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar.
Om du har några frågor om Norrköpings Tidningars Media AB, eller om dessa köpevillkor, vänligen kontakta:
NTM AB, Stohagsgatan 2, 60183 Norrköping, tel 075-2456000, hej@plockie.se
Öppettider är helgfria vardagar mellan 8-15.
Definitioner
”Webbshop” avser den webbplats där du kan genomföra ditt köp av produkter och tjänster.
”Produkt” avser de fysiska produkter inkluderat biljetter och andra tjänster, som vid tidpunkt finns tillgängliga för beställning via webbshopen.
”Leverantörer” avser det företag som enligt avtal med Norrköpings Tidningars Media AB tillhandahåller de produkter som säljs i webbshopen. Vissa produkter som säljs i webbshopen lagerhålls och packas av våra leverantörer.
”Betaltjänst” avser Klarna AB, org. nr 556737-0431 som tillhandahåller betalningslösningen som webbshopen använder för betalning av dina produkter.
NTM avser Norrköpings Tidningars Media AB, org.nr 556741-2340
Beställning
För att lägga en beställning på webbshopen måste du vara minst 18 år gammal, myndig och bosatt i Sverige, dit produkterna levereras. Slutförd beställning innebär att du intygar att du är myndig och godkänner våra köpevillkor. Vi rekommenderar dig att läsa igenom köpevillkoren innan beställning görs.
Du kan navigera på sidan genom att välja någon av de olika kategorier som finns högst upp i menyn. Alternativt så kan du söka efter en specifik produkt i sökfältet som också finns högst upp på sidan. Klickar du sedan på produkten du är intresserad av så kan du läsa mer information om den. Beställning görs genom att du lägger produkten i varukorgen, och sedan fyller i dina uppgifter i kassan. Därefter får du möjlighet att välja betalningsalternativ.
Efter att du genomfört din beställning skickas en orderbekräftelse till angiven e-postadress. Du ansvarar för att det är korrekta leveransuppgifter vid beställningen. NTM reserverar sig för eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, leveranstid och bilder samt förbehåller oss rätten att korrigera detta i efterhand. All bildinformation i webbshopen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung.
Efter slutförd order hanteras din order i vissa fall av leverantören. Vi samarbetar med flera lokala och nationella leverantörer som lagerhåller och packar produkterna för vidare hantering av distributionsbolaget. Om du har frågor gällande din beställning är du välkommen att kontakta vår kundservice. ( hej@plockie.se )
Betalningsalternativ
Alla prisuppgifter anges i SEK och är inklusive moms. Momsen är 25%, om inte en lägre momssats är tillämplig på den specifika produkten. Uppenbara skrivfel och misstag i prisangivelser är ej bindande för NTM. Alla specialerbjudanden och kampanjer marknadsförs som sådana.
NTM erbjuder ett flertal olika betalningssätt, såsom direktbetalning, delbetalning, swish och faktura. Betalningslösningarna levereras av Klarna. Detta innebär att vi kan komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarna egen dataskyddsinformation. NTM hanterar aldrig dina kortuppgifter.
Erbjudande och kampanjer
Webbshopen är öppen för alla. Är du prenumerant på någon utav NTM:s tidningar har du fri frakt i shoppen. Rabattkoden som ger dig fri frakt finns att hämta på vår MERA-sajt.
Leverans
Produkter som finns i lager levereras normalt inom den leveranstid som anges i kassan. Då produkter kan ha olika leveranstid beroende på leverantör anges den estimerade leveranstiden för din produkt i kassan samt i orderbekräftelsen som skickas via e-post. Om du beställt produkter från olika leverantörer levereras dessa som separata paket och kan ha olika leveranstid. Information om leveranssätt anges i kassan.
Produkterna levereras till den leveransadress som du anger i kassan. Du ansvarar själv för att kontrollera att du angett korrekt leveransadress. När din produkt är levererad får du information om detta.
Fraktkostnaden anges när du betalar i kassan.
Produkterna levereras endast till adresser i Sverige. Om inte längre leveranstid anges vid beställningen och leveransen dröjt mer än 30 dagar från gjord beställning samt att detta inte beror på dig har du rätt att häva köpet. När en produkt levereras till leveransadressen övergår ansvaret för produkten till dig som kund.
Vissa försändelser levereras via ombud. Du kan då behöva hämta dina produkter hos något av våra ombud. Om du inte hämtar ditt paket debiteras du en avgift. Avgiften är 149 kr för produkter med värde upp till 1500 kr. För produkter med värden över 1501 kr är avgiften 349 kr.
Force majeure
I fall av sådan händelse eller omständigheter som ligger utanför NTM kontroll, har NTM rätt att förlänga leveranstiden, utan att denne ska anses vara i dröjsmål. Dessa omständigheter eller händelser kan var arbetskonflikt, naturhändelse, krig, allmän varubrist, allvarlig smittspridning, sjukdom, myndighetsbeslut eller dylikt. NTM ålägger sig att informera dig om det föreligger omständigheter som kan innebära att denna bestämmelse tillämpas.
Retur och ångerrätt
Enligt distansavtalslagen (SFS 2005:59) har kund som köper produkter från NTM 14 dagars ångerrätt från dagen du som kund fått varan levererad. För retur av varor du köpt hos oss är det du som kund som står för fraktkostnad. Önskar du returnera produkten kontaktar du vår kundtjänst hej@plockie.se.
Ångerrätten gäller alla produkter utom följande:
* Hudnära produkter såsom hygienartiklar (tandvård-, hårvård-, kroppsvård och hårborttagningsprodukter, smink, underkläder, strumpor, in'ear hörlurar, örhängen, mikrofoner, värmedynor.) (Dessa produkter kan returneras endast vid obruten försegling)
* Ljud -och bildupptagningar vid bruten försegling
* Presentkort och andra digitala produkter
Öppet köp och bytesrätt
Alla våra kunder har öppet köp och bytesrätt i 60 dagar. Detta innebär att vi utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar ger dig ytterligare 46 dagar öppet köp och bytesrätt. Inom dessa 60 dagar från det att du tog emot produkten kan du alltså returnera produkten och få tillbaka hela beloppet som du har betalat, förutom kostnaden för returfrakt.
Vi erbjuder dock bara öppet köp på produkter som är i oförändrat skick. Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar har löpt ut, kan du göra det i upp till 60 dagar efter leveransen av produkten, förutsatt att produkten är i oförändrat skick – d.v.s. produkten får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt.
Produkten ska returneras i originalförpackning eller motsvarande.
Om du vill utnyttja öppet köp eller bytesrätt, kontaktar du vår kundtjänst på hej@plockie.se
Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp i enlighet med vad som anges under rubriken "Returer". Om du använder din rätt till öppet köp kommer vi att invänta den returnerade produkten och inspektera den innan vi gör din återbetalning. Återbetalning görs endast om produkten är i oförändrat skick enligt ovan.
Återbetalning via Klarna sker när produkten har mottagits och hanterats. Det kan ta några bankdagar innan återbetalningen syns på ditt bankkonto. Produkten ska returneras i oanvänt skick. Produkten ska vid retur paketeras på ett sätt så att skador ej uppkommer. Packa om möjligt produkten i det emballage som användes när du mottog produkten. Om dessa riktlinjer ej följs har NTM rätt att neka returen. Observera att du som kund är ansvarig för varan till dess att den kommit tillbaka till leverantören. Spara alltid ditt sändningsnummer.
Det kan även förekomma att vissa avgifter ändå måste betalas vid nyttjad ångerrätt, på grund av att leverantören haft specifika kostnader i samband med din beställning, det framgår i sådant fall av produktinformationen.
Läs mer om returer här: plockie.se/returer
Reklamation och garanti
Om produkten är felaktig har du som kund tre års reklamationsfrist. Fel och brister beträffande produkten ska omgående efter att de har, eller borde ha, upptäckts reklameras till NTM. Det ska göras inom två månader från den tidpunkt då du upptäckt eller borde ha upptäckt felet för att reklamationen alltid ska anses inkommit i rätt tid. Om reklamation inkommer senare än detta kan du ha förlorat din rätt att åberopa felet. Reklamationsfristen omfattar dock bara ursprungliga fel på produkten. Om produkten är skadad vid mottagandet samt om emballaget kring produkten är skadat ska en bild på skadan bifogas till reklamationen.
Vid reklamation står NTM för returkostnaden. För att reklamera en produkt vänligen kontakta vår kundservice (hej@plockie.se) så hjälper vi dig med din reklamation. Ange ordernummer, namn och leveransadress i din kontakt med oss. Du kan läsa mer om hur du ska gå tillväga för att reklamera en vara här: plockie.se/returer
Om det är ett fel på produkten så kan NTM eller leverantören även välja att avhjälpa felet i stället för att ersätta produkten, göra prisavdrag eller häva köpet, om det kan ske inom skälig tid.
Vissa produkter kan omfattas av garanti. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av produktens funktion och utseende. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.
Ändring och avbeställning
Om du vill ändra eller avbeställa i din order ska du kontakta kundservice så fort som möjligt. Observera kundservices öppettider. Vi kan endast ändra eller avboka din beställning om den inte har kommit för långt i paketeringen, redan har skickats eller sista beställningstid redan har passerat.
Misskötsel
Om du som kund inte betalar för dina produkter eller på annat sätt missbrukar våra tjänster kan vi stoppa försäljning av produkter till dig med det som grund.
Behandling av personuppgifter
Vi behandlar dina kontakt- och orderuppgifter för att kunna uppfylla det avtal vi har mellan oss. Vi sparar även dina kontaktuppgifter för att kunna informera dig om produkter som du kanske är intresserad av i framtiden. Dina orderuppgifter sparas även som bokföringsunderlag för att uppfylla bokföringslagens krav om bevarande. Om vi har en pågående tvist mellan oss sparar vi de uppgifter vi har om dig tills tvisten är löst och eventuella följder av den lösts eller preskriberats. Vi hanterar dock inte dina betalningsuppgifter, t.ex. kortnummer. Den hanteringen utförs av Klarna. För mer information kring hur vi hanterar dina personuppgifter, läs här
(https://privacy.ntm.se/nyheter)
Ansvarsbegränsning
NTM ansvar för krav på grund av skada och fel på produkt är begränsat till ett maximalt belopp motsvarande den totala kostnaden för din beställning som anges i beställningsbekräftelsen. Skadestånd eller annan ersättning från leverantör eller NTM omfattar ej förlust i näringsverksamhet.
NTM ansvar för krav på grund av skada och fel är begränsat till att endast omfatta direkta skadeverkningar som har drabbat dig och som orsakats av oaktsamhet från vår sida. [NTM] ansvar är begränsat till ett maximalt belopp motsvarande den totala kostnaden för din beställning som anges i beställningsbekräftelsen.
Tvister
Tvister ska i första hand lösas tillsammans med vår kundtjänst (hej@plockie.se). Om du tycker att ditt ärende inte blir löst på tillmötesgående sätt har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN eller European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR. NTM förbinder sig att följa ARN:s beslut.
Allmänna Reklamationsnämnden: https://arn.se/
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://www.ec.europa.eu/odr
Ändring av villkor
Om vi beslutar oss för att ändra eller uppdatera våra villkor, uppdaterar vi nedan med datumet för när ändringen börjat gälla.
2024-06-11