My company logotype

Din vara är tillagd i varukorgen

Populärt just nu

Köpvillkor

Villkor gäller från 28 april 2025


1. Allmänt


1.1 Dessa köpvillkor (“Köpvillkoren”) gäller för alla köp som du gör på www.plockie.se som ägs av Norrköpings Tidningars Media AB (NTM). Hos oss hittar du allt från snygg heminredning och spännande böcker till smarta trädgårdsprylar och produkter för en aktiv fritid. Här är det enkelt att plocka hem dina nya favoriter!


1.2 När du handlar på Plockie.se ingås ett avtal mellan dig och Norrköpings Tidningar Media AB (“NTM”), org-nr 556741-2340 och adress NTM AB, Stohagsgatan 2, 602 28 Norrköping, Sverige (“Plockie.se, oss, vi”).


1.3 Behandling av personuppgifter

Vi behandlar dina kontakt- och orderuppgifter för att kunna uppfylla det avtal vi har mellan oss. Vi sparar även dina kontaktuppgifter för att kunna informera dig, om produkter som du kanske är intresserad av i framtiden. Dina orderuppgifter sparas även som bokföringsunderlag för att uppfylla bokföringslagens krav om bevarande. Om vi har en pågående tvist mellan oss, sparar vi de uppgifter vi har om dig, tills tvisten är löst och eventuella följder av den lösts eller preskriberats. För mer information kring hur vi hanterar dina personuppgifter, läs här.


1.4 NTM AB ansvarar inte för information på Plockie.se som kommer från samarbetspartners eller en tredje part.


1.5 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta vår kundservice via mejl på hej@plockie.se eller genom att ringa 075-2456000

Öppettider är helgfria vardagar mellan 8-15.


Definitioner

”Plockie.se” avser den webbplats där du genomför ditt köp av produkter och tjänster.


”Produkt” avser de fysiska produkter och andra tjänster som vid tidpunkt finns tillgängliga för beställning via Plockie.se.


”Leverantörer” avser det företag som enligt avtal med Norrköpings Tidningars Media AB tillhandahåller de produkter som säljs i webbshopen. Vissa produkter som säljs på Plockie.se lagerhålls, packas och skickas av våra leverantörer.


”Betaltjänst” avser Klarna AB, org. nr 556737-0431 som tillhandahåller betalningslösningen som Plockie.se använder för betalning av dina produkter.


“NTM” avser Norrköpings Tidningars Media AB, org.nr 556741-2340 (Plockie.se, oss, vi)


2. Beställning och bekräftelse på ditt köp


2.1 Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Plockie.se.


2.2 För att kunna genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag.


2.3 Om du genomför ett köp som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.


2.4 Vid köp som görs på Plockie.se får du automatiskt en bekräftelse via angiven e-post efter genomförd beställning som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Du ansvarar för att det är korrekta leveransuppgifter vid beställning.


3. Pris och information.


3.1 Vid köp gäller de priser som framgår vid tidpunkten för köpet. Alla prisuppgifter anges i SEK och är inklusive moms. Momsen är 25%, om inte en lägre momssats är tillämplig på den specifika produkten. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.


3.2 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt är felaktig, och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte gälla för köpet. I sådana fall kommer vi kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.


3.3 Vi kan inte garantera att bilder på Plockie.se, i annonser eller marknadsföringsmaterial återger produktens exakta utseende och egenskaper. Till exempel kan bildskärmen påverka en produkts färgåtergivning.


4. Betalning.


4.1 För köp som genomförs på Plockie.se erbjuder vi flera betalningsalternativ genom vår betaltjänstleverantör Klarna Bank AB (publ.) (“Klarna”). De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår alltid i samband med ditt köp. Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma.


4.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med Klarna. Du hittar information om Klarnas villkor för deras olika betalningsalternativ här. Dina personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Klarnas dataskyddsinformation.


5. Presentkort.


5.1 Våra presentkort är giltiga i ett (1) år från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar på Plockie.se. Du kan använda flera presentkort vid samma köp och använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger kostnaden för en order kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle, fram till utgången av presentkortets giltighetstid.


5.2 Digitala presentkort som beställs via Plockie.se kommer att skickas till e-postadressen eller mobiltelefonnumret som anges i den individuella beställningen. Leverans sker vanligtvis omedelbart men kan ta upp till 48 timmar efter genomfört köp.


5.3 Där det är möjligt kommer Plockie.se att försöka uppfylla alla leveranskrav, men Plockie.se ansvarar inte för eventuell förlust som uppstår vare sig direkt eller indirekt genom att det begärda leveransdatumet inte följs. "Förlust" i det här fallet inkluderar förlust av vinst, kostnader, skador, avgifter, andra utgifter, följdförluster och icke-ekonomiska förluster.


5.4 Risken övergår till kunden vid leverans och äganderätten övergår vid mottagandet av full betalning. Plockie.se har inget ansvar för förlorade eller stulna digitala presentkort när risken har övergått till kunden vid leveranstillfället.


5.5 Enligt distansköplagen har du rätt att ångra ditt köp av presentkort inom 14 dagar. Har du hunnit använda en del av presentkortet? Du har även rätt att få tillbaka den delen av presentkortet som ännu inte nyttjats. Återbetalning sker på samma sätt som köpet av presentkortet gjordes på. Kontakta hej@plockie.se och förklara att du har ångrat ditt köp.


5.6 Antalet digitala presentkort bör kontrolleras omedelbart efter mottagandet. Eventuella avvikelser ska omedelbart meddelas Plockie.se´s kundtjänst genom att ringa 075-2456000. Plockie.se kan inte hållas ansvarigt för någon brist eller förlust av några digitala presentkort som inte meddelats Plockie.se inom sju arbetsdagar efter leverans eller angivet leveransdatum avseende förlorade kort.


5.7 Betalning sker vid köp av det digitala presentkortet. Godkänd betalning krävs innan beställningar skickas.


5.8 Digitala presentkort kan lösas in online på Plockie.se. Presentkortet kan endast användas i Sverige.


5.9 Om ditt köpbelopp är mindre än saldot på presentkortet, kommer det oanvända saldot att överföras och kan användas för köp senare.


5.10 Om ditt köpbelopp överstiger värdet av saldot på Presentkortet, måste resterande belopp betalas med ett annat godtagbart betalsätt.


5.11 Plockie.se normala retur-/bytespolicy (tillgänglig på www.plockie.se) tillämpas konsekvent på alla produkter som köps med ett digitalt presentkort.


5.12 Digitala presentkort och/eller eventuellt oanvänt saldo kan inte lösas in eller bytas mot kontanter.


5.13 Ändrade eller annullerade digitala presentkort kommer inte att accepteras.


5.15 Digitala presentkort, och eventuellt oanvänt saldo, kommer att förfalla ett (1) år från det datum då presentkortet utfärdades.


5.16 Ett Plockie.se Presentkort kan inte användas för att köpa ett annat Plockie.se Presentkort.


5.17 Digitala presentkort ska hanteras som kontanter. Plockie.se ansvarar inte för borttappade eller stulna presentkort. Presentkorten kan användas av alla som har presentkortet. Plockie.se är inte skyldig att kontrollera identiteten på en person som använder presentkortet. Presentkort kommer inte att ersättas om de tappas bort eller blir stulna.


5.18 Presentkort utfärdas av och förblir Norrköpings Tidningars Media AB:s egendom.


5.19 Plockie.se förbehåller sig rätten att när som helst modifiera denna presentkortspolicy för att återspegla ändringar i lagstiftning eller företagsprocedurer.


6. Erbjudande och kampanjer


6.1 Är du prenumerant på någon av NTM:s tidningar får du särskilda erbjudanden. Dessa kommuniceras ut genom tidningens olika kanaler, framförallt via papperstidningen och nyhetssajten.


6.2 Alla specialerbjudanden och kampanjer marknadsförs som sådana, läs mer om våra kampanjvillkor här.


7. Leverans


7.1 För leverans från vårt eget lager använder vi oss av Early Bird för hemleverans av mindre produkter eller Schenker för transport till ombud/paketbox, där BankID kan krävas.


7.2 Om du har beställt produkter från olika leverantörer levereras dessa som separata paket och kan ha olika leveranstid. Information om leveranssätt anges i kassan. För aktuella leveransalternativ och fullständig information om dessa, se här.


7.3 Hur stor fraktavgiften är, framgår alltid i samband med ditt köp.


7.4 Vi skickar endast varor som paket eller brev inom Sveriges gränser. Om inte längre leveranstid anges vid beställningen och leveransen dröjt mer än 30 dagar från gjort beställning, samt att detta inte beror på dig, har du rätt att häva köpet.


7.5 Den förväntade leveranstiden anges alltid i samband med ditt köp och är beroende av om produkten finns på lager. Leveranstiden beräknas från det att orderbekräftelsen är skickad där även leveranstiden framgår.


7.6 När en produkt levereras till leveransadressen, övergår ansvaret för produkten till dig som kund. Vissa försändelser levereras via ombud, du kan då behöva hämta dina produkter hos något ombud alternativt box.


7.7 Om du skulle få en produkt som du inte har beställt kan du kontakta vår kundservice på hej@plockie.se så hjälper vi dig att returnera varan.


7.8 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i butik eller hos ombud/box i enlighet med vad som framgår av de instruktioner du får i samband med beställning.


7.9 Paket hos ombud/box som inte hämtas inom den tid som anges på aviseringen, kommer skickas tillbaka till vårt eller leverantörens lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ avgift på 149 kronor för produkter med ett värde upp till 1500 kr, för produkter med ett värde över 1501 kronor blir avgiften 349 kronor, som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos ombud/box.


7.10 Du ansvarar för att kontrollera din leverans noggrant vid mottagandet. Om några skador skulle uppstå under transporten ska du anmäla det till oss inom 3 dagar efter leverans till hej@plockie.se . Fotografera skador på både produkt och emballage och skicka bilderna i samband med din anmälan. Du ansvarar även för att eventuella skador noteras av ombud eller transportör. Det fraktsättet som du betalat för vid beställningstillfället är också det fraktsätt som gäller vid leverans av ersättningsprodukt och upphämtning av reklamerad vara.


7.11 Produkterna levereras till den leveransadress som du anger i kassan. Du ansvarar själv för att kontrollera att du angett korrekt leveransadress. Om du uppgett fel leveransadress och ditt paket sickas tillbaks tas en administrativ avgift på 149 kronor för produkter med ett värde upp till 1500 kr, för produkter med ett värde över 1501 kronor blir avgiften 349 kronor. När din produkt är levererad får du information om detta.


8. Ångerrätt och öppet köp


8.1 Du som handlar i egenskap av privatperson har enligt distansköplagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Plockie.se.


8.2 Utöver detta ger vi dig som handlar i egenskap av privatperson totalt 60 dagar (alltså 46 dagar extra) öppet köp från den dag som du tagit emot produkten. För att kunna använda öppet köp behöver produkten dock vara helt oanvänd och i originalförpackning.


8.3 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 60 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper eller funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.


8.4 Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss inom 60 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt utöva din ångerrätt genom att kontakta oss via vår mejl hej@plockie.se eller använda dig av Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.


8.5 Efter du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar med vår fraktsedel. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, tillexempel vid emballering av produkten.


8.6 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ett köp. Kostnaden för returfrakt om du väljer att använda vår lösning för retur framgår här. I så fall kommer kostnaden för returfrakten att dras av från din återbetalning.


8.7 När du har returnerat ditt köp, kommer vi genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning. Vi kommer dock inte att göra återbetalningen innan vi fått tillbaka produkten. Tänk på att du ansvarar för eventuell förlust under returfrakten som beror på att du varit vårdslös. Observera att du som kund är ansvarig för varan till dess att den kommit tillbaka till leverantören. Spara alltid ditt sändningsnummer.


8.8 Det kan förekomma att vissa avgifter ändå måste betalas vid nyttjad ångerrätt, på grund av att leverantören har haft specifika kostnader i samband med din beställning, det framgår i sådant fall av produktinformationen.


8.9 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt och öppet köp. Undantaget gäller inte för förseglade varor som av hälso- eller hygienskäl inte kan återlämnas när förseglingen har brutits. Dessa innefattar till exempel: tandvård-, hårvård-, kroppsvård och hårborttagningsprodukter, strumpor, in'ear hörlurar, mikrofoner, värmedynor, sängkläder & täcken/kuddar. Dessa produkter kan returneras endast vid obruten försegling.


9. Avbeställning


9.1 Om du vill avbeställa lagd beställning, kontakta vår kundtjänst snarast på hej@plockie.se. Avbeställningen gäller från det att du mottagit en bekräftelse gällande avbeställning från vår kundservice på Plockie.se.


9.2 Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa beställningen och denna kommer att skickas till dig. Du har dock möjlighet att ångra ditt köp i enlighet med vad som anges ovan under punkt 8.


10. Reklamation


10.1 Om något är fel på din produkt har du som handlat i egenskap av privatperson rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med den tvingande konsumentlagstiftningen som gäller. I Sverige har du rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande. Från det att du har upptäckt felet, har du två månader på dig att åberopa felet för att inte förlora din rätt att kräva ersättning. Observera att efter två år är det du som konsument har bevisbördan på att det är ett ursprungligt fel. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.


10.2 För att reklamera en produkt vänligen kontakta vår kundservice på hej@plockie.se så hjälper vi dig med din reklamation. Ange ordernummer, namn och leveransadress i din kontakt med oss.


10.3 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Om felet inte är av sådant slag att det omfattas av din reklamationsrätt ansvarar du för undersökningskostnaden på 300 kronor.


10.4 Om det är ett fel på produkten så kan Plockie.se eller leverantören även välja att avhjälpa felet istället för att ersätta produkten, göra prisavdrag eller häva köpet, om det kan ske inom skälig tid.


10.5 Vid reklamation står Plockie.se för fraktkostnaden.


10.6 Vissa produkter omfattas av garanti. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.


11. Särskilt för varor med digitala delar.


11.1 Vissa av våra produkter kan innehålla eller vara kopplade till digitalt innehåll eller en digital tjänst, t.ex. en app eller en mjukvara. Om inget annat uttryckligen anges i dessa Köpvillkor eller i produktbeskrivningen gäller även dessa Köpvillkor även för det digitala innehållet eller den digitala tjänsten, förutsatt att produkten inte kan användas som avsett utan det digitala innehållet eller den digitala tjänsten. Exempelvis om produkten är avsedd att användas med app.


11.2 Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster får du information om det i samband med köpet. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om inget annat anges.


11.3 Säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar för den digitala delen kommer att tillhandahållas enligt gällande lag.


11.4 Vi ansvarar inte för fel som uppstår om du inte har installerat de tillhandahållna uppdateringarna, förutsatt att du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga och konsekvenserna av att inte installera dem, och att den uteblivna installationen inte beror på installationsanvisningarna.


12. Våra skyldigheter


12.1 Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet, enligt tvingande konsumentlagstiftning. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.


12.2 Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi, allmän varubrist, myndighetsbeslut eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om vi på grund av Force Majeure är förhindrad att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har du rätt att frånträda avtalet i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning.


13. Om dessa Köpvillkor


13.1 Vi har rätt att när som helst ändra dessa Köpvillkor. Versionen av dessa Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Plockie.se. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomfört ett nytt köp på Plockie.se.


13.2 Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag. Du har alltid rätt till de tvingande konsumenträttigheter som gäller, ingenting i dessa Köpvillkor ska tolkas som en begränsning av sådana rättigheter.


14. Särskilda villkor för företag.


14.1 För kunder som handlar på Plockie.se i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till Plockie.se för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.


15. Frågor, klagomål eller tvist


15.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.


15.2 Vid eventuell tvist följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du som privatperson kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm eller göra en digital anmälan på www.arn.se.

15.3 Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.


15.4 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid behörig domstol. För företag ska tvist avgöras vid allmän domstol. 


Ändring av villkor

Om vi beslutar oss för att ändra eller uppdatera våra villkor, uppdaterar vi nedan med datumet för när ändringen börjat gälla.


2025-04-28


Plockies personuppgiftspolicy


Läs mer om vår personuppgiftspolicy

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Plockie logotype
Kundservice
Villkor
Plockie facebook pagePlockie Instagram
Klarna logotype